Dyrking av tomater uten drivhus

Det å dyrke tomater uten å ha drivhus kan være en utfordring, spesielt her i Trøndelag. Jeg prøvde meg for første gang med dyrking på friland i fjor. Til tross for tidenes sommer i 2014, ble ikke resultatet noe å skryte av. Jeg har nå lært at tomatdyrking uten å ha drivhus krever litt mer tilrettelegging. For det første må en velge riktig sort. Det finnes et utall sorter av tomater. Den sorten jeg dyrket i fjor, var en type bifftomat som jeg fikk av en god kollega som har et drivhus  under gode forhold på Asbølljåren i Orkdal. Resultatet i fjor ble for meg noen få røde og en god del grønne umodne tomater. De grønne tomatene lagde jeg chutney av. Det ble veldig vellykket, men i år ønsket jeg meg flere modne tomater.

Av drevne tomatdyrkere fikk jeg råd om å velge tomatsorter som gir små tomater for å lykkes med frilandsdyrking. Disse bruker kortere tid på å bli modne enn de store sortene. Videre ble jeg anbefalt og velge busktomater. Busktomater vokser som en busk med mange forgreininger, og de slutter og vokse i høyden etter  at de har fått et vist antall klaser. Det finnes en rekke ulike typer busktomater også. Jeg valgte sorten Ida Gold. Denne sorten ble utviklet på 1950-tallet i USA, og skal være tilpasset dyrking under nordlige breddegrader. Ida Gold gir tomater med størrelse av en golfball, er oransje og skal være god på smak. De sies at den også skal være motstandsdyktig mot sykdommer og gi avlinger under dårlige vekstforhold.  

For å få modne tomater i Norge må en drive disse frem innendørs før de settes ut. Ferdige planter kan også kjøpes hos gartnere og hagesenter. Jeg fikk en drivbenk med lys til jul, og tenkte for første gang å drive frem planter selv. Som en sikkerhet "sendte" jeg også noen frø til Asbølljåren. Det viste seg å være et lurt valg. Under forsøke på å drive frem planter selv, ble nok de fleste feil gjort. Først fikk plantene for lite næring, så fikk de for mye. De som berget denne behandlingen fikk for lite lys når de vokste seg for store til drivbenken, og ble derfor lange og tynne. Feil temperatur ble det nok også i denne vekstfasen.

På bildet over ser dere forskjellen på en av mine "egne" planter (til høyre), og en av tomatplantene som er drevet frem av erfaren dyrker på Asbølljåren (til venstre).

Da er det bare og håpe på at plantene gir avling, men dette forutsetter at sommeren kommer snart til Trøndelag.  

Les mer:

Vekstformer hos tomat - Tomat Prat

Ida Gold busktomat - Runåbergs Fröer 

Oppskrift på grønn tomat chutney - Mat på Bordet

Kommentarer

  1. I 1980 fikk jeg tak i tomatplanter hos en venn og planta ved leveggen i den lille rekkehushagen vår. Bandt dem opp med kjepper som jeg spikka av rogn. Det ble en fin avling med gode tomater. I 1981 skulle suksessen gjentas. Men, tomatene døde mens rognekjeppene slo rot og trivdes godt. Forklaringen kan du nok finne i værstatistikkene for disse årene ;-)

    SvarSlett
  2. Ja sånn er det med dyrking av egne grønnsaker. Svingninger i været gir store utslag fra år til år. Det gjelder å finne de mest stabile sortene.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg